Grøn stær (glaukom)

Hvad er grøn stær?

Grøn stær er en øjensygdom, der i ubehandlet tilstand udhuler og beskadiger den del af synsnerven, der kaldes synsnervehovedet eller papillen.

Øjentrykket er den vasentligste risikofaktor for udvikling af grøn star - enten ved at vare forhojet eller som følge af, at synsnerven ikke kan tåle et ellers normalt ojentryk. Grøn star optræder hyppigst i en kronisk, snigende form, der ofte er ledsaget af moderat trykforhøjelse.

Sygdommen ses ogsa i en sjaldnere akut form, hvor trykket ojet pludselig stiger voldsomt. Den akutte trykforøgelse kan føre til, at synsnerven visner inden for fä dage.

Symptomer ved grøn stær

I langt de fleste tilfælde giver gron star ingen symptomer: og det til trods for at sygdommen forsåersager fremadskridende synsfektsdefekter. Først sent forlobet liver synsfeltsdefekterne så udtalte, at de opdages.

Sygdomsforlobet er snigende, da hjernen langt hen i forlobet 'udfylder' det defekte synsindtryk med dét, den antager, skal optræde i 'hullet'. I den sene fase kan grøn star give kikkertsyn, hvilket efterlader patienten med et meget snævert synsfelt med store gener til følge.

Hvordan behandles grøn stær?

Selv om øjentrykket ikke er årsagen til udviklingen af grøn stær, betragtes øjentrykket som den væsentligste risikofaktor for sygdommen, og som en indikator for sygdomsforværring. Ved aller former for grøn stær er der en ubalance mellem den væske der produceres i øjet, og den væske, som forlader øjets indre via det indre afløb.

Den eneste nuværende behandling mod grøn stær er tryksænkende medicin, tryksænkende laser og tryksænkende kirurgi.

Medicinsk behandling er sædvanligvis førstevalg. Behandlingen består i øjendrypning med dråber, som sænker øjentrykket. Afhængigt af sygdommens forløb kan der behandles med én eller flere typer øjendråber, som skal anvendes én eller flere gange dagligt. Dråberne har naturligvis kun effekt, hvis de kommer ind i øjet. Det er derfor vigtigt, at du kan mærke, at dråben rammer øjet, når du drypper.

I sjældne tilfælde kan behandlingen med øjendråber suppleres med tabletter, og ved akut grøn stær med medicin, som drikkes eller eventuelt injiceres i en blodåre.

Laserbehandling anvendes på to måder:

Ved akut grøn stær (snævertvinklet grøn stær) skydes et hul i regnbuehinden (iris) med en særlig type laserstråler. Behandlingen er i mange tilfælde helbredende og forebygger fremtidige anfald af akut grøn stær.

Ved almindelig grøn stær (åbentvinklet grøn stær) kan øjentrykket i visse tilfælde sænkes ved at påvirke kammervinklen med laserstråler. Behandlingen anvendes ofte som supplement til den medicinske behandling og kan sjældent erstatte denne.

Kirurgi for grøn stær

Når det ikke er muligt at opnå tilstrækkeligt trykfald med de nævnte behandlingsformer, kan kirurgisk behandling tages i brug. Oftest anvendes kirurgi til at skabe et nyt forbedret afløb, så kammervandet kan løbe væk under bindehinden. I sjældnere tilfælde anvendes kirurgi som et redskab til at nedsætte produktionen af øjenvæske ved at påvirke det væv, som producerer øjenvæsken.

Næste

Grå stær (katarakt)