Grå stær (katarakt)

Hvad er grå stær?

Hvad betyder stær?

Det er usikkert, hvorfor visse øjensygdomme i sin tid har fået betegnelsen 'stær'. Ordet stær menes at være afledt af det tyske ord 'starr', som betyder stiv. Personer med normalt syn har livlige øjne, hvorimod blinde har et mere stift blik. Ordet star henviste sandsynligvis til en blind persons lidt stive blik. Var den blindes pupil grå, blev sygdommen kaldt grå star (katarakt), havde pupillen et blågrønligt skær, kaldtes det for grøn stær (glaukom), og var pupillen sort, talte man om sort stæar. Sort stær forekommer eksempelvis ved visse nethindesygdomme.

Hvad er grå star?

Når linsen bliver uklar, har man grå stær. En uklar linse betyder, at billeddannelsen på nethindens gule plet bliver sløret. Man kan have alle grader af uklar linse fra ganske let til massiv gråhvid uklarhed.

Symptomer på grå stær:

Patienter med grå stær kan opleve næsten alle grader af forandret syn.  Man bliver nærsynet og oplever, at man kan læse uden briller - og vis man tidligere var langsynet, at man kan se fjernsyn uden briller.

Efterhånden som uklarhederne i linsen tager til, vil man dog opleve nedsat syn både ved læsning og ved fjernsynskiggeri. Mange oplever dobbeltsyn, også når man lukker det ene øje, eller oplever at bogstaver i bøger og på TV ses med dobbeltkontur.

Hvornår skal man opereres?

Chancen for at komme til at se godt efter en operation for grå stær reduceres almindeligvis ikke, hvis operationen udskydes. Operationen skal derfor finde sted, når der er et rimeligt forhold mellem de gener, man døjer med i hverdagen, og de risici der er forbundet med indgrebet.

Før operationen - valg af linse:

Formålet med operationen er at fjerne den uklare linse og erstatte den med en klar linse af plastik. Inden operationen måles hornhindens brydning og øjets længde med et specielt apparat. Målingerne skal bruges til at bestemme styrken på plastiklinsen.

Linser med én styrke (monofokale):

Monofokale linser anvendes som standard på alle offentlige sygehuse. Det tilstræbes, at den opererede efter operationen kan se godt på afstand, men skal anvende læsebriller.

Linser som kan korrigere bygningsfejl:

Toriske monofokale linser (linser som med en særlig form korrigerer for bygningsfejl) anvendes som standard ved større bygningsfejl. De anvendes på samme måde som linser med en styrke.

Linser med flere styrker (bi- eller trifokale):

Bi- eller trifokale linser kan i princippet gøre den opererede fri for briller, får såvel afstandssyn som læsning.

Forrige

Grøn stær (glaukom)